2020/2021-es tanév
Az Iskolakertekért Alapítvány irányításával, az Agrárminisztérium, mint fő támogató finanszírozásával az Országos Iskolakert-fejlesztési Program, Iskolakerti Alapozó Alprogram III. ütemében intézményünk az „Iskola – Kezdő” kategória szerinti program egyik megvalósítója. A programon belül az iskolakerti tevékenység megkezdéséhez szükséges eszközcsomagot kaptunk. Az iskolakert létrehozásában és fenntartásában közreműködő egy személy részére ingyenes iskolakerti alapozó képzést biztosítottak. Kertészeti és pedagógiai mentor támogatja munkánkat, akik a helyszíni látogatás során segítették az iskolakert ökológiai szemléletű kialakítását és fenntartását, az iskolakerthez kötődő tevékenységek során minél sokoldalúbban érvényesüljenek a pedagógiai szempontok.
A program megvalósítását az intézményi helyszínen irányító és koordináló személyek az alsó- és felső tagozatos munkaközösség vezetők. Munkájukat egy fő technikai dolgozó segíti.
Iskolakertünk veteményes része magaságyásokból és szabadföldi ágyásokból áll az épület utcai frontján. A magaságyásokat technika órákon és napközis szabadidőben az alsó tagozatos, a síkágyásokat technika a felső tagozatos tanulók művelik.
A járványügyi korlátozások, a digitális oktatás miatt az iskolakert kialakítását a 2020/21-es tanévben tudtuk megkezdeni.
Eddigi iskolakerti tevékenységek:
- Iskolakert határainak kijelölése
- Terület elegyengetése, gereblyézés
- Kapálás, gyomlálás
- Trágyázás szarvasmarha trágya granulátummal
- Vörös- és fokhagyma ültetése
- Salátaültetés
- Tavasszal virágzó hagymás növények ültetése
- Gyümölcsfa ültetés
A pályázat írója, vezetője: Tóth Anna
2021/2022-es tanév
Az iskolakert indulását az Agrárminisztérium támogatásával megvalósuló Országos Iskolakert- fejlesztési Program, Iskolakert Alapozó Alprogram III. üteme tette lehetővé 2020-ban, a szükséges eszközök biztosításával és szakmai segítségnyújtással. Iskolakerti tevékenységeinket a Zöld Katedrális Iskolakertben a 2021-2022-es tanévben technika, környezetismeret órákon és szabadidős tevékenység keretében végeztük.
Év elején ismerkedtünk meg a komposzt-mulcsos ágyásokban történő kertészkedéssel. A nemzetközileg ,,market garden” néven ismert zöldségtermesztés lényege a komposzthasználat és az ágyáskialakítás, melyet magas termelékenység jellemez. Őry Barnabás: A 3 órás kert, Termeld meg saját zöldségeidet heti 3 órában című könyve és a https://www.a3oraskert.hu/hu weboldal alapján ismerkedtünk a biointenzív kertészkedés alapjaival. A leírtaknak megfelelően az iskolakert egy részét csak gyomláltuk és mélyebb talajmegmunkálás nélkül alakítottuk ki az ágyásokat. Felső rétegként az Alisca Terra Regionális Hulladékgazdálkodási Nonprofit Kft.-től kapott, a lakossági zöldszállítások alkalmával összegyűjtött zöldhulladékból készített, komposztréteg került. A komposzt rendszeres használatával válik lehetővé az ásás és a talajforgatás elhagyása és az ideális talajállapot elérése. Először a kijelölt területet túlságosan kicsi ágyásokra osztottuk fel, így az ágyások széle, szilárd keret hiányában megcsúszott, ezzel lecsökkent a termőfelület. Ezután több kicsi ágyást egyesítettünk, ezekben folytattuk tovább a növények ültetését. Ebben a kerttípusban a szokásnál többfajta növényből nevelnek palántát. A palántanevelés az iskola belső ablakpárkányaira helyezett nevelőedényekben történt. Műanyag cserepekbe, virágládákba vetettük a magvakat, majd egyesével/kettesével műanyagpoharakba pikíroztuk a kis növénykéket. Május elejétől a kerti magaságyások széldeszkái védelmében edződve várták a kiültetést a paradicsomok, paprikák, káposztafélék, uborkák, salottahagymák. Az elmúlt tanévben a Nemzeti Biodiverzitás és Génmegőrzési Központtól igényeltünk ingyenes batáta palántákat. Jó gazdához illően nem fogyasztottuk el az összes batátát. Két gumóról neveltük az idei termesztés hajtásait, palántáit, melyeket bakhátba, komposztos ültetőgödörbe ültettünk. Sajnos a póréhagyma és a mizuna saláta palántanevelése nem járt sikerrel.
A sok palántának az intenzív kertterület kicsinek bizonyult, így hagyományosan kialakított síkágyásba került a többi. A termesztett haszonnövények kártevői ellen bársonyvirágot és körömvirágot ültettünk a kertbe. A nyári forróságtól az ágyások növényeit fűkaszálékkal fogjuk takarni.
A haszonnövények mellett dísznövényeket is ápolunk az iskolakertben. A főbejárat melletti faládában tavaszi hagymásnövények (jácint, nárcisz, tulipán), árlevelű lángvirág, levendula, petúnia, fehértarka levelű borostyán díszlik. Egy magaságyásunkban évelő virágok (törökszegfű, margaréta, kokárdavirág, levendula, kúpvirág) nyílnak. Ezekkel a virágzó növénykombinációkkal kora tavasztól késő őszig folyamatosan díszítjük környezetünket.
A magvetés mellett a dugványozással, mint növényszaporítási móddal is ismerkedhettek a tanulók. Muskátlidugványokból állítottunk elő töveket, melyeket növényládákba ültettünk és az iskolaépület ablakaiban helyeztünk el az udvari rész díszítésére.
A negyedik osztályosok tantermük ablakában nevelgették a narancssárga virágú törpe bársonyvirágot, melyet, feldíszített, újrahasznosított – az iskolatej programban kapott joghurtos-pohárba ültettek.
Nyomtatott, laminált információs táblákat helyeztünk el az iskolakertben a kedvező és kedvezőtlen növénytársításról, a zöldségfélék fényigényéről, a megfelelő vetési időről, a virágos egynyári- és gyógynövények rovarriasztó hatásáról.
Magaságyásba kétnyári- és évelő virágmagvakat vetettünk. A díszkáposzták, árvácskák a késő őszi, téli és kora tavaszi időszakban; a harangláb tarka virágai tavasz közepén; a szarkaláb, veronika és cickafark nyáron díszítik majd iskolánkat. Kétféle díszkukoricát, dísztököt is vetettünk, melyek termését az iskola aulájának őszi dekorálásához szeretnénk felhasználni.
Sajnos az iskola udvarán két nyírfa is kiszáradt. Az ebből adódó faanyagot az iskolakertben fogjuk felhasználni. A síkágyásokat szeretnénk fakerettel körülvenni, a kerti utakat pedig faaprítékkal fedni. Terveink között szerepel egy iskolakert névtábla készítése.
Tóth Anna iskolakert vezető